Köpvillkor och allmänna villkor

1. Allmän information

Vid beställning av Hevvie AB ingår du ett avtal om köp med oss enligt gällande köpvillkor när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. Villkoren i denna dokumentation avser dig som konsument samt näringsidkare, med specifika angivelser när villkoren skiljer sig.

Vi följer tillämplig lag gällande e-handel samt distanshandel. Dessa reglerar och ibland tvingar rättigheter och skyldigheter mellan säljare och konsument. Vid försäljning till konsument gäller dessutom konsumentköplagen. Vid försäljning till näringsidkare gäller köplagen.

För att handla av oss måste du vara minst 18 år alternativt målsmans medgivande eller juridisk person.

Vid referens till varan i dessa villkor kan det gälla en eller flera varor, dvs produkten eller samtliga produkter som du beställt.

Säljaren är Hevvie AB (organisationsnummer 559253-1502) refereras här med företagsnamnet, “vi”, “vår/våra” eller “oss”. Köparen refereras här som “köpare”, “privatperson”, “konsument”,”företag”, “du” eller “ni”.

2. Priser, sortiment och betalsätt

Priserna anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella fraktkostnader samt avgifter för betalsätt kan tillämpas och framgår i kassan.

Våra erbjudanden finns i begränsat antal och gäller så länge lagret räcker.

Vår betalningsleverantör är Payson by Svea som erbjuder betalningsalternativen:

Betalsätt webbshop

Privat

  • Banköverföring
    Du kan betala direkt med ditt bankkonto via din internetbank med hjälp av Trustly som stödjer svenska banker. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktion.
  • Kortbetalning
    Vid kortbetalning dras beloppet direkt från ditt betalkort. Vi accepterar VISA, Mastercard samt American Express. I kassan anger du dina kortuppgifter för att slutföra köpet. Köpet sker säkert och krypterat genom Payson vilket hindrar obehöriga att komma åt din information.
  • Faktura
    Du kan välja att betala mot faktura och får därmed möjligheten att betala när du fått hem dina varor. Vid ansökan görs sedvanlig kreditupplysning. Betalning förfaller 14 dagar från fakturadatum.
  • Delbetalning
    Privatpersoner kan dela upp sin betalning. Ansökan sker i kassan där du anger önskat betalningsalternativ. Vid ansökan görs sedvanlig kreditupplysning. Under delbetalningsperioden kan du välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.
  • Swish
    Med Swish kan du betala direkt med din mobiltelefon och appen Swish. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktion.

Företag

  • Banköverföring
    Du kan betala direkt med ditt bankkonto via din internetbank med hjälp av Trustly som stödjer svenska banker. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktion.
  • Kortbetalning
    Vid kortbetalning dras beloppet direkt från ditt betalkort. Vi accepterar VISA, Mastercard. I kassan anger du dina kortuppgifter för att slutföra köpet. Köpet sker säkert och krypterat genom Payson vilket hindrar obehöriga att komma åt din information.
  • Företagsfaktura
    Företag har möjlighet att efter kreditprövning handla mot företagsfaktura. Du får därmed möjligheten att betala när du fått hem dina varor.
  • Swish
    Med Swish kan du betala direkt med din mobiltelefon och appen Swish. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktion.

3. Frakt och leverans

Leveranstiden och fraktkostnaden avgörs av det fraktsätt samt mottagaradress som du väljer i kassan. Fraktkostnad fastställs och presenteras innan betalning av order genomförs.

Vi erbjuder leveranser med Postnord. Beställd vara skickas direkt från vårat lager. Om varan du beställt finns i lager vid ordertillfället sker leverans normalt inom 1-3 arbetsdagar.

Varor som inte finns i lager utan måste beställas får en längre leveranstid.

Vi erbjuder följande leveranssätt:

  • Varubrev:
    Mindre icke skrymmande varor skickas per varubrev och levereras då direkt till din brevlåda/brevinkast. I vissa fall där speditören bedömer att varubrevet inte kan lämnas i brevlåda/brevinkast lämnas försändelsen vid närmaste ombud, där sedan avi utgår till mottagaren. Hevvie AB kan ej påverka detta eventuella beslut. Aktuell fraktkostnad för varubrev kan tillkomma enligt summering vid checkout.
  • PostNord MyPack Collect
    Paket skickas från oss och levereras till ett utlämningsställe nära dig. Du kan följa paketets väg från det att vi skickat det till dig fram till dess att det är uthämtat på utlämningsstället. Du får ett meddelande via sms, e-post, eller genom PostNord-appen när paketet kan hämtas hos det ombud som valts. För att lösa ut försändelsen måste avi, kollinummer samt giltig legitimation uppvisas (bud uppvisar bådas legitimation). Du har 14 dagar på dig att hämta ut din försändelse. Villkor och bestämmelser finns på postnord.se. Hämtas försändelsen ej ut går den i retur till avsändare. Aktuell fraktkostnad för MyPack Collect tillkommer enligt summering vid checkout.
  • PostNord MyPack Collect Home
    Få din beställning levererad till din dörr under helgfria vardagar mellan 17-21. PostNord meddelar dig per sms när beställningen närmar sig utkörning. Du bekräftar utkörningen via detta sms. Finns du inte tillgänglig vid leverans alternativt om du vill boka om eller hämta beställningen via ombud, kontakta PostNord på 0771-33 33 10. Villkor och bestämmelser finns på postnord.se. Aktuell fraktkostnad för MyPack Collect Home tillkommer enligt summering vid checkout.
  • PostNord Parcel företagspaket
    Beställningen levereras till uppgiven adress under vardagar mellan 08:00 till 17:00. Kan beställning ej levereras lämnas avi och försändelsen kan hämtas hos Postens företagscenter (enligt anvisning på avi). Villkor och bestämmelser finns på postnord.se. Aktuell fraktkostnad för PostNord företagspaket tillkommer enligt summering vid checkout.
  • Hemleverans utav varor i Uppsala
    Du kan välja att vi levererar ut din beställning i Uppsala inom ca två timmar efter beställning förutsatt att valda produkter finns i vårat lager. Invänta sms eller email för bekräftelse att din order finns klar för leverans. Uppvisa orderbekräftelse samt legitimation vid leverans.

Ej uthämtade paket

För icke uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera beställaren 99 kr för omkostnader för frakt, emballage samt hantering.

Transportrisk

Vi står för transportrisk vid leverans av beställd vara. Vi bär risken för produkterna tills de övertas av dig, dvs fram tills de fått produkterna i din besittning. Vid returer till oss står köparen för transportrisken.

4. Orderbekräftelse och leveransbekräftelse

Orderbekräftelse
När du är klar med din beställning i webbshopen får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angivit. Observera att din lagda order kan komma att ändras efter att manuell översyn skett. Vi meddelar dig alltid vid ändring i lagd order.

Leveransbekräftelse
När paketet är packat och klart skickar vi en leveransbekräftelse med kollinumret för ditt paket till den e-postadress du angav vid beställningen. Du kan följa din order via leveransbekräftelsen. Om din leverans dellevereras så kommer du att få flera mejl med olika kollinummer.

5. Ångerrätt och returer

Om du köper vår vara på distans via vår webbutik har du som privatperson 14 dagars ångerrätt (vid köp inom Sverige enligt distansavtalslagen). Denna rättighet gäller under vissa omständigheter och privatpersoner ansöker om ångerrätt genom vår process för returer här.

Du måste meddela oss att du ångrar ditt webbköp inom 14 dagar från och med den dag du tagit emot din vara. Väljer du att utöva din ångerrätt ska du utan dröjsmål, på egen bekostnad och senast inom 14 dagar efter ditt meddelande om ångerrätten till oss, lämna eller sända tillbaka produkten till oss.

När du åberopar ångerrätten kommer vi efterfråga ordernummer, kvitto, faktura eller liknande inköpsbevis. Varan returneras som företagspaket via PostNords ombud och skickas till angiven adress på retursedeln. Du får en retursedel oss att sätta på paketet men du betalar frakten själv.

För att ångerrätten skall gälla måste produkten vara oskadad samt förpackning. Kunden ansvarar för att varan returneras i tillbörligt emballage. Köparen står för kostnaden för returfrakten liksom risk. Köparen står även för returfrakt om ångerrätt ej kan göras gällande.

Återbetalning sker snarast på samma sätt som betalning erlades efter att varan är returnerad till oss och ångerrätt godkänd av oss.

Ångerrätten gäller ej för näringsidkare.

Vid auktionsförsäljning är ångerrätten begränsad till fall där den erhållna produkten har väsentliga avvikelser från produktbeskrivningen i auktionen. Ångerrätt och öppet köp tillämpas inte om produkten överensstämmer med den angivna beskrivningen, på grund av de särskilda förhållandena som auktionsprocessen medför, inklusive marknadsförings- och fraktkostnader samt det exklusiva tillfället för andra potentiella köpare att förvärva produkten.

Denna begränsning av ångerrätten syftar till att balansera säljarens kostnader och åtaganden med köparens intressen, samt att främja ett ansvarsfullt deltagande i auktioner. Budgivare uppmanas att noga granska produktbeskrivningen och ställa eventuella frågor före budgivning för att säkerställa en korrekt förståelse för produkten som erbjuds.

Det är viktigt att denna policy kommuniceras tydligt för att upprätthålla transparens och rättvisa i auktionsprocessen. Företaget förbehåller sig rätten att vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa efterlevnad av dessa villkor.

6. Korrigeringar

Kontakta oss per omgående om du har frågor alternativt vill göra ändringar på din order. Vi kan endast genomföra ändringar på lagd order innan den behandlas och skickas.

Vi förbehåller oss rätten att neka alternativt korrigera en order på grund av tekniska fel, inkorrekt lagersaldo eller annan faktor som förhindrar oss från att färdigställa beställningen.

Vid uppenbara fel i text eller pris gällande produkter och tjänster som finns tillgängliga via webbsidan förbehåller vi oss rätten att neka alternativt korrigera en order. Skulle en ändring behöva göras kommer vi kontakta dig innan order genomförs. Du har i detta fall rätt att avboka din order utan extra kostnad.

7. Garanti

Garanti lämnas enligt tillverkarens garanti. Garantin innebär att fabrikationsfel som reklamerats åtgärdas enligt tillverkarens anvisningar. Garantitiden gäller från köpdatum utan undantag.

För reparerade delar, reservdelar och ersättningsprodukter gäller ingen ny garantiperiod. Vid reparation eller utbyte av produkt gäller fortfarande ursprunglig garantiperiod. Utbytta delar eller produkter tillfaller tillverkaren alternativt säljaren.

Utöver garanti från tillverkare gäller svensk lagstiftning gällande konsumentköplagen samt distans och hemförsäljningslagen. Detta gäller för produkter som köpts, används och finns i Sverige.

Garantin gäller i huvudsak hårdvara (om inget annat specificerats av tillverkaren). För support och användarfrågor hänvisas köparen till tillverkaren.

Garantin gäller inte vid oaktsam hantering, t.ex. fukt och väta samt andra liknande olyckor.

Garantin gäller inte heller fel som kan anses kosmetiska.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten.

Vid godkända reklamationer står mSale för fraktkostnaden.

För garantifrågor kontakta vår kundtjänst här.

8. Reklamation

Konsumenter har utöver garantin en lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Det är din tid som du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan. Efter att du tagit emot produkterna bör du så snart som möjligt undersöka om leveransen motsvarar orderbekräftelsen, om produkterna blivit skadade under transport eller om produkter har fel eller brister. Du ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes.

Företagskunder ska kontrollera allt gods för att verifiera att en vara är felfri och måste åberopa eventuella fel senast 7 dagar från fakturadatum för att kunna åberopa att en vara är felaktig.

Köparen ansvarar själv för att information (gällande tillämpliga produkter) säkerhetskopieras eller sparas innan en reklamation genomförs.

Kontrollera med kundtjänst innan reklamation vid förfrågan om data eller information sparat på enheten. Kostnad kan tillkomma vid försök av dataräddning eller säkerhetskopiering.

För reklamationsfrågor kontakta kundtjänst eller ansök om reklamation här.

9. Tvist

Skulle en tvist uppstå har du som konsument möjlighet att få saken prövad av ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). ARN hanterar tvister mellan konsument och säljare. De lämnar ett opartiskt förslag som lösning för en eventuell tvist.

Du kan kontakta dem via deras hemsida, https://arn.se/.

10. Hantering av personuppgifter

Vid köp hos oss hanteras dina personuppgifter i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. I samband med köp hos oss gäller vår Integritets- och Cookie policy som du finner här.